Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

lördag 12 juli 2014

Paris, chérie ~ sådär säger folk, alltså


Författare: Ida Pyk
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 218
Språk: Svenska
Originaltitel: Paris, chérie (...)
Genre: Kärlek, vänskap, Paris, alkoholism
Övrigt: Utläst 11/7 2014




Jag vill inte göra det här till riktigt en recension, för då kommer jag känna mig pressad av att jag ska skriva bra. Så jag kommer mest skriva fritt om vad jag tyckte och så. Och kommer inte lägga ner så mycket tid, men det kan ju klassas som en recension ändå. Let's go. Det här är ju första gången.
 
Boken handlar om Alva Björk, en helt vanlig tjej från Stockholm som delar sin tillvaro med sin mamma på söder och en pappa som dricker i Årsta. Hon studerar på Kärrtorps gymnasium, som enligt henne klassas som betonggrått och trist. Där går hon på sam-sam och hon vet inte riktigt vad hon vill med livet. Men en dag förändras ödet. En tjej på tunnelbanan med page-frisyr kommer fram och frågar "Är du modell"?  Så plötsligt är hon i Paris och allting är i färg. Oftast vill säga. Hon får nya vänner som den rödhåriga modellen Olga och träffar Sébastien med det mörka rufset och de vackra blå ögonen. Hon får tillträdde till fester & vip. Det är magiskt men samtidigt deprimerande ytligt. Och hennes tankar om Sverige och Stockholm kommer ikapp.
 
Jag kom inte riktigt in i boken i början. Fast jag har oftast svårt att komma in i boken när språket är lite mer detaljerat & sånt. Medans vissa älskar sånt! Men efter ungefär 80-100 sidor så började bli intresserad av boken och sedan flöt det på. Ibland blev det lite väl deprimerande och väldigt mycket fokus på killarna. Men boken visar verkligen den rätta sidan av att vara modell.. att det inte är som att glida runt på en räkmacka. Klicka här för att se när författaren svarar på frågor om boken.
 
 
Ett stort plus var det fina omslaget och de vackra bilderna inuti boken, som ni ser ovan!
Jag vet inte riktigt om jag ska rekomendera boken, jag skulle även ha viljat veta hur det gick för dem efter att boken slutat. Så en prolog skulle ha suttit fint. Men boken är väldigt vacker, och många har gillat den, så om du har chans att läsa den, borde du i alla fall testa! Men enligt mig är det ingen bok som fastnar i ens tankar, men den får 3/5 ♥ Hur tycker ni min "recension" blev? Den känns lite luddig.. men man lär sig väll med tiden. :D

2 kommentarer:

  1. HEJ HANNAH!
    Vad kul att du hittade min blogg hahahah! Tack så mycket! :) Det är jag som har ritat alla bilder i spalten. Synd att du inte verkade uppskatta boken lika mycket som jag gjorde, men men, alla böcker passar inte alla :)

    Mja, alltså, jag skrev en bok under nästan 3 år, blev färdig, skickade in till kanske 5 förlag varav 3 har refuserat den. Men är inte speciellt depp över det hehe för inser nu, nästan ett år senare efter jag blev klar, att den inte är så jättebra och det finns massvis av fel.
    MENNN istället, verkligen jätteprecis efter boken blev klar, fick jag erbjudande om att skriva en teaterpjäs om ungdomar och kärlek. Så det höll jag på med i oktober-13 till februari-14 och den har premiär på en teater i Jakobsberg i januari-15! Så om du bor i Stockholm/i närheten eller bara finner dina vägar till Stockholm under våren 2015, kom gärna och se min pjäs! Den är jättebillig att se, kanske 70-80kr eller så, men det har varit prat om att sätta en åldersgräns på den, eftersom jag skrev om ganska mörka och tunga ämnen. Dock tror jag att det är bara en _rekommenderad_ åldersgräns, men blir det en sådan, var det prat om kanske 15, lite oklart.

    Jag kommer att skriva mer om min pjäs(åldergräns, biljetter etc) och framtida projekt (som är sort of på G) på min blogg, så du kan alltid hålla utkik där! :)

    HA EN TOPPENDAG!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hej på dig också! :) Hur gör du dina bilder, det ser ut som i ett program på datorn? Fast kan ha heeelt fel!
      Aha okej! :D kommer hålla utkik på din blogg! bloglovin, follow byte? eller vad det kan kallas! Jag är ju bara 13, men då det bara kommer vara en rekomenderad åldersgräns så kan det ju gå, fast det är hur man ska ta sig till Stockholm..
      Ha en toppendag du med! ♥

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...