Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

måndag 18 augusti 2014

Det fattas en tärning

Författare: Johanna Thydell
Förlag: Natur och Kultur
Utgivningsår: 2006
Sidantal: 205
Språk: Svenska
Originaltitel: Det fattas en tärning
Genre: Att växa upp, rädsla, övergiven, vänner
Övrigt: Utläst på en dag! Började iförrigår och läste ut den igår. (17 Augusti 2014)
Boken handlar om 16-åriga Puck, även kallad Petra och hon gör allt för att inte förlora kontrollen eller låta någon komma för nära. Vi får lära känna henne både i nutid och vartannat kapitel får vi en liten blick tillbaka i hennes liv.. då hon är ungefär 11 år gammal och bästis med Lollo. Men det är så mycket mer än bara vardag, det är en historia om en mamma som stannade kvar & en pappa som åkte till Peking, Kina och försvann. Boken börjar med att man slängs in i en händelse och senare får man "ledtrådar" och man börjar förstå mer och mer. Det är som ett garnnystan som nystats upp. Av förlaget beskrivs Puck som en ung tjej som är lite rädd av sig (livrädd enligt Puck), men jag tycker att Puck är en tuff & vågad tjej, som vågar stå på sig och säga ifrån, och klart att för vemsomhelst så är ju inte självkänslan på topp varje dag. Så hon är inte så feg som hon sägs vara.
 
Och så hennes vän Emanuel .. han verkar bara vara så omtänksam & bryr sig verkligen om henne. Så söt, man skulle vilja ha en sån vän. Eller snarare kille! Jag ville från första början att de skulle bli tillsammans, han och Puck! Även fast det bara påstod att de var vänner .. men tänker inte säga hur det går. Sen är det Micke, eller Mikael. En kille som hon träffar och blir förälskad i. Jag tycker inte att han verkar så speciell, utan är Team Emanuel. (haha) Sen att Micke faktiskt sårade Puck en gång. Shame on you! Men man lärde kanske inte heller känna han tillräckligt mycket heller.
 
Arrghhhh, de är så passionerade! :') och så är de bara vänner! Och så fint Johanna skriver!



 
Omdöme: Åh, jag gillade verkligen boken! Språket och allt flöt på så perfekt, man ville hela tiden veta hur det skulle gå för dem alla! Även veta mer om hennes förlutna.. för händelserna hängde liksom ihop dom också.. så de hoppade inte mellan olika händelser. Det är egentligen som två historier - i en! MEN EN SÅ LÄSVÄRD BOK, MAN BLIR JU IBLAND STOLT ÖVER VÅRA SVENSKA SKÖNHETER PÅ ATT SKRIVA BÖCKER! Förresten sa jag att språket var vackert? Jag tycker det i alla fall! En del fina meningar, och ibland humor.  Boken får 4,5 / 5 .. eller 5. Jag vet inte. Någon som läst boken? Eller har ni läst hennes debutbok (?), i taket lyser stjärnorna? Tycker ni den är värd att också prova sig på, kommer man bli besviken?


Fint citat: Världen utanför gick vidare, min med. Men åt helt fel håll.
 
Kronisk ledsenhet. ~

2 kommentarer:

  1. Har läst alla Johannas hittills utgivna böcker (utom en novell) och tycker definitivt bäst om den här. Tycker hon är jättebra i den, men varken I taket lyser stjärnorna eller Ursäkta om man vill bli lite älskad gjorde så stort intryck på mig ... har trots det läst Uomvblä två gånger .. och jag brukar inte ens läsa om böcker ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Ja, såg på din blogg att du inte gillade dem lika mycket! Men enligt dem flesta ska ju " I taket lyser stjärnorna" vara rätt bra, så man kanske ska försöka sig på den någon gång en då, för alla har ju olika uppfattningar, vilket såklart är jätte bra! ;D

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...